La Federació ACELL s'adhereix al manifest de Dincat amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Avui és 3 de desembre, Dia internacional de les persones amb discapacitat. Per aquest motiu, DINCAT fa públic aquest manifest: Les persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament tenen necessitat de treballar, d'estudiar, de comunicar-se, de passar-ho bé i d'expressar-se, com totes les persones. Avui denunciem que les persones amb discapacitat intel·lectual tenen poca presència en diferents sectors de la societat, com la cultura, l'esport, l'oci, el treball o la informació. Hi ha diferents motius que ho expliquen. Nosaltres destaquem la falta de suports per viure de manera independent i les dificultats per accedir a un treball. La Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat reconeix el dret a viure de manera independent i a ser inclosos en la comunitat. S'ha avançat molt en suports i serveis per garantir l'autonomia personal, però encara queda molt per fer. Avui dia, encara s'han de pagar serveis com les Llars Residències i el Suport a l'Autonomia a la Vida Independent. També hi ha serveis pendents de planificar com les Llars amb Suport, l'Assistència Personal i els Serveis d'oci per a Persones amb discapacitat intel·lectual. Per poder viure de manera independent, les persones amb discapacitat tenen dret a l'accessibilitat universal. L'accessibilitat universal està formada per l'accessibilitat física, la sensorial i la cognitiva. L'accessibilitat cognitiva és la menys visible de totes, i fa referència a la comunicació i a la comprensió. És a dir, a comunicar de manera clara perquè tothom ho pugui entendre. Si la informació no és accessible, hi ha persones que no entenen els cartells d'un hospital, que no saben com votar, que no poden anar al teatre, que no poden llegir el diari, que no poden fer esport o que no poden tenir accés a una feina. Les persones amb discapacitat tenen moltes dificultats per trobar feina, i sobretot les persones amb discapacitat intel·lectual. Queda molt camí per fer i, a més, molts dels èxits aconseguits estan en risc. A Catalunya s'han creat molts llocs de treball per a les persones amb discapacitat. Però la societat canvia molt de pressa i el model d'inserció sociolaboral s'ha d'adaptar als canvis per tal que les persones amb discapacitat intel·lectual NO es quedin sense feina. Si les excloem del mercat de treball, anem en contra dels seus drets i dels principis de dignitat i igualtat. Demanem que les persones, les entitats i els partits polítics reclamin el respecte pels drets de les persones amb discapacitat intel·lectual. I demanem a les institucions i empreses que facin realitat aquesta voluntat. DINCAT reivindica que s'entengui la situació de les persones amb discapacitat. Si volem una societat inclusiva, on participin dones i homes amb discapacitat intel·lectual, cal la implicació de tothom per fer accessible tot el que ens envolta.